انواع پیچ و مهره

آبکاری پیچ و مهره

آبکاری یا پوشش دهی فلزات

آبکاری پیچ و مهره های فلزی روشی مرسوم برای افزایش طول عمر محصول است. پیچ و مهره ها اغلب با فلزات مختلف در تماس هستند. برای جلوگیری از خوردگی و البته زیبایی و جلوه بهتر، مهندسان توصیه می‌کنند که پیچ و مهره ها آبکاری و پوشش دهی شوند. در این مطلب نگاهی گذرا به انواع پوشش دهی فلزات و آبکاری پیچ و مهره ها می‌اندازیم.

  • آبکاری گالوانیزه سرد

  • آبکاری گالوانیزه گرم

  • کروماتیک

  • داکرومات

  • و …..

آبکاری گالوانیزه پیچ و مهره ها از دیر باز جزو ساده ترین و کم هزینه ترین روش های ایجاد پوشش سطحی برای این قطعه صنعتی محسوب می شده است. آبکاری گالوانیزه پیچ و مهره ها به دو روش گالوانیزه سرد Galvanizing و روش آبکاری گالوانیزه گرم Hot Dip Galvanizing صورت می پذیرد که در هر دو روش از عنصر فلزی زینک Zn با عدد اتمی ۳۰ در آبکاری استفاده می شود. با این وجود خواص نهایی و مقاومت نهایی پیچ و مهره آبکاری شده به روش گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی خواهند داشت.

آبکاری گالوانیزه سرد :

در این روش پیچ و مهره ها در حمام هایی از فلز زینک یا روی در دمای تقریبی ۲۶۰ درجه سانتی گراد انجام می پذیرد که یک لایه بسیار نازک به رنگ نقره ای براق از فلز روی بر روی سطح پیچ و مهره قرار می گیرد. این لایه سطحی بر اثر خراش سطحی از بین رفته و پیچ و مهره گالوانیزه سرد عملا در آستانه زنگ زدگی قرار می گیرد و از این رو این پوشش حداقل پوشش ممکن برای جلوگیری از زنگ زدگی بوده و اغلب برای گرید های پایین پیچ و مهره مانند ۴.۸ و ۵.۶ مورد استفاده قرار می گیرد.

آبکاری گالوانیزه گرم :

در این روش پیچ و مهره ها در دمای بسیار بالایی نزدیک به دمای عملیات حرارتی پیچ و مهره ها یعنی دمای تقریبی ۶۴۰ درجه سانتی گراد صورت می پذیرد. در این دما عنصر فلزی روی نه تنها بر روی سطح پیچ و مهره بلکه تا اندازه ای در داخل لایه های بیرونی فولاد پیچ نیز نفوذ پیدا می کند و از این رو ایجاد خراش های سطحی پیچ و مهره فولادی را در معرض زنگ زدگی قرار نمی دهد. مقاومت محیطی در برابر زنگ زدگی پیچ و مهره گالوانیزه گرم بسیار بسیار بالاتر از آبکاری گالوانیزه سرد می باشد. این روش مشکلاتی را نیز به سبب افزایش میکرونی قطر بیرونی پیچ و مهره در اتصال بوجود می آورد و اغلب پیش از انجام فرایند آبکاری گالوانیزه مهره ها را اورسایز می کنند تا برای اتصال با مشکل روبرو نباشند.

آبکاری داکرومات :

به جز دو روش آبکاری گالوانیزه سرد و گرم روشی نوین در آبکاری پیچ و مهره ها تحت نام آبکاری داکرومات با فلز زینک یا همان روی که در دو فرایند بالا استفاده می شد اما به روشی کاملا متفاوت در آبکاری داکرومات مورد استفاده قرار می گیرد. فرایند آبکاری داکرومات پیچ و مهره ها در دمای تقریبی ۴۶۰ درجه صورت گرفته که لایه ای نازک اما با مقاومت بالا از فلز روی بر روی سطح پیچ و مهره بوجود می آورد که در تست نمک نیز قابلیت های بسیار بالایی را از خود نشانه می دهد.

اصطلاح کروماته کردن به عملیات شیمیایی و الکتروشیمیایی فلزات و پوششهای فلزی در محلولهایی اطلاق می شود که در آنها اسید کرومیک ،کرومات یا دی کرومات جزء اصلی باشد . نتیجه چنین عملیاتی ایجاد پوشش محافظ تبدیلی شامل ترکیبات کروم سه ظرفیتی و شش ظرفیتی بر روی سطح فلز است.

تولیدی پیچ رویال

امیر جاویدپور – یاعلی

#تولیدی_پیچ_رویال #عملیات_آبکاری#آبکاری_پیچ  #تولیدکننده #تولید_پیچ_مهره #امیر_جاویدپور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *