انواع پیچ و مهره

منظور از پیچ نرم و سختکاری چیست ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

بطور کلی عملیات حرارتی (سختکاری) عبارتست از فرستادن قطعه فلزی به داخل کوره با حرارت بالا (معمولا 900 درجه) برای سخت شدن سطح.

حتما برای شما پیش آمده که پیچی را بسته اید و هنگام سفت کردن یا باز کردن متوجه خرده شدن جای چهارسوی آن می شوید و در آن لحظه جز عصبانیت کاری از شما ساخته نیست !

یا جایی بوده اید که با دریل می خواستید یک پیچ را با سرعت ببندید و هنوز شروع نکرده متوجه شدید گل پیچ شکسته و از ساق جدا شده است !

برای رفع این مشکل پیچ ها را سختکاری میکنند.

اگر پیچ یا مهره ای سختکاری باشد یعنی بعد از تولید توسط کوره های سختکاری به مدت معینی گرما دیده و سطح آن سفت می شود . نوع مفتول در میزان سختی گیری پیچ بسیار مهم است . اگر مفتول دارای کربن بالا باشد (مانند مفتول 10b21 یا 10b38) بعد از عملیات حرارتی نه فقط سطح آن بلکه مغز آن نیز سخت می شود. این ویژگی باعث می شود تا پیچ گشتاور بالایی داشته باشد و تحمل فشار آن بالا رود.


مزایای سختکاری :

– افزایش تحمل پیچ در برابر خرده شدن چهارسو یا هر نوع پیچ گوشتی

– پایداری بیشتر رزوه ها (بعد از مدتی پیچ به اصطلاح شل نمی شود)

معایب سختکاری :

– از آنجایی که سطح قطعه کاملا سفت می شود مجبور هستید سرپیچ گوشتی های خود را زودتر عوض کنید چون سریعتر خورده می شوند.

– اگر مفتول قطعه، آهنی باشد (مانند 1008 یا 1010) فقط سختی سطحی میگیرد و در برابر گشتاور های بالا تحمل خاصی ندارد. یعنی فرض کنید در جایی بخواهید با فشار زیادی پیچ را ببندید متوجه شکستن آن می شوید. این گونه موارد باید مفتول پیچ حتما کربن بالا باشد.

– آبکاری این گونه پیچ ها بسیار مشکل و زمان بر است و نفوذ مواد آبکاری به داخل پیچ با کندی صورت می گیرد از همین رو هزینه آبکاری آن بالاتر می رود.


انشاله توانسته باشیم پاسخی ساده و روشن به این موضوع بدهیم. در صورت سوال میتوانید در بخش نظرات مطرح فرمایید.

تولیدی پیچ رویال – تولید کننده پیچ های میلیمتر و خودکار

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *